Publicat de: peregrinprinlume | Decembrie 21, 2011

Cetatile Biertan si Medias

Am continat drumul cu autocarul si am luat masa de pranz la un restaurant din „Padurea Bogatii” situat pe drumul spre Sighisoara (restaurant care a lasat de dorit prin calitatea serviciilor). Aceasta padure este vestita prin zacamintele de uraniu care se gasesc in ea.

Pe inserat am ajuns si la Biertan, localitate atestata documentar in 1283 si care pastreaza structura medievala a locuintelor din secolele XVI si XIX cu decoratie baroca simplificata. Intre anii 1572 si 1867 a fost sediul Episcopatului Bisericilor Evanghelice CA, centrul vietii spirituale si politice ale sasilor transilvaneni.

Biserica Evanghelica din Biertan este una din cele mai mari si mai fortificate biserici din Transilvania. A fost construita intre anii 1493-1522, pe locul unei biserici anterioare.

Este o biserica hala gotic tarzie cu 3 nave si pastreaza remarcabile piese de sculptura, pictura si mobilier gotic tarziu cu influente de Renastere: portalul vestic, usa cu mecanismul de inchidere – prima iala din Europa, amvonul, stranele. Fortificatia cu 2 incinte concentrice si o a treia partiala, cu 7 turnuri si 2 bastioane, exista in nucleu de la 1468.

Aici a existat o traditie care timp de 300 de ani s-a pastrat si care consta in faptul ca daca un cuplu vroia sa se desparta, erau inchisi intr-un turn impreuna si mancau din aceeasi farfurie, cu aceeasi lingura pentru o perioada de timp. Astfel s-a reusit performanta ca in 300 de ani sa nu existe decat un singur divort. Mai jos veti vedea o poza pe care am facut-o pe intuneric si sincer m-am speriat cand a declansat blitul, deoarece erau in incaperea aceea doi manechini care reprezentau cuplul.

Un alt lucru de remarcat este usa care dadea in camera unde era pitit tezaurul, usa masiva de lemn care avea o iala cu 17 incuietori, fiind prima iala din Europa.

La intoarcere spre Sighisoara, organizatorii ne-au pregatit o surpriza, in sensul ca ne-au impartit in cateva echipe si la fiecare echipa ne-au dat cate o harta ca sa putem ajunge la hotelul unde tb sa fim cazati, nu inainte de a raspunde la niste intrebari care necesitau deplasare prin oras la diverse obiective : turn, biserica catolica…(asadar a fost un tur by night prin Sighisoara). La hotel ca sa putem sa ne cazam trebuia sa spunem cate trepte sunt pana la turnul cetatii si ce figurine se gasesc pe acest turn. Distractia a continuat apoi in restaurant si la club Aristicrat.

Dimineata la ora 7 am fost scosi la inviorarea de dimineta unde 15 minute am alergat prin Sighisoara, eu tragand chiulul. Ultimul lucru la inviorare a fost ca sa urcam si sa coboram in fuga cele 175 trepte pana la turn, dar pe care eu l-am fentat ascunzandu-ma intr-un magazin de souvniruri care abia se deschisese speriind astfel pe vanzatoare.

Aasdar a fost o zi incarcata si faina din care am invatat si am vazut multe lucruri.

Cetatea Mediasului, lacas de cult fortificat a fost construita in 1488 si are 3 ziduri de aparare.

Intrarea se face printr-un gang, ca dupa aceea sa apara in fata turnul bisericii care este al treilea turn din Europa inclinat la 2,5 grade. Inaltimea lui este de 68,5 metrii si deasemenea are si 4 turnulete care asa cum stim aratau ca cetatea avea rol si de a judeca.

Comunitatea din Medias s-a dovedit foarte primitoare cu noi, inclusiv preotul evanghelic al bisericii. Am fost condusi inauntru si dupa terminarea slujbei ni s-a prezentat biserica cu altarul si arhitectura ei. Cele 8 tablouri ale altarului reprezinta patimile lui Isus Hristos. Pe pereti se gasesc covoare anatolice din sec XVIII care au fost donate bisericii de negustori.

Impresioneaza prin maretia ei orga cu tuburi din spatele bisericii (care este prezenta in toate bisericile evanghelice), construita in 1755 de un meserias din Sibiu. Are 1300 de fluiere si in fiecare duminica se canta la ea in cadrul slujbei.