Publicat de: peregrinprinlume | Septembrie 9, 2013

Mocanita de la Covasna si Planul Inclinat de la Comandau – ep 1

Saptamana trecuta primesc pe email o invitatie de la (un grup necunoscut de mine la prima vedere), Aiurix Rides de a merge intr-o excursie de o zi pe plaiurile Judetului Buzau. Pe sit-ul lor http://www.aiurix-rides.com am citit cine sunt de fapt baietii:  ” Aiurix Rides (DEX) = Grup de sustinere si interventie, non-profit, alcatuit ad-hoc din persoane implicate, intr-un fel sau altul, in deblocarea turismului buzoian: salvatori montani, alpinisti, personal ISU si medical, calauze, cercetasi, ziaristi, cu totii haiduci…”.  Tot grupul acesta conlucreaza la  sit-ului http://www.turismbuzau.ro/ un site foarte informat si bine documentat despre frumusetile Judetului Buzau. Putine judete au asemena sit-uri documentate, asa ca va invit la studiu mai ales pe cei din judetele limitrofe.

banner_slider

Si cum si eu dezvolt pe blogul meu o activitate non profit si de placere am hotarat sa-i cunosc si sa ma alatur lor. Si nu mi-a parut rau. Zis si facut. M-am inscris in excursie, am primit acceptul si ne-am intalnit in gara la Buzau de unde am inceput traseul nostru.

Am sa va prezint traseul pe care l-am parcurs intr-o singura zi in doua reportaje ca sa nu va plictisesc.

Punctele pe care le-a vizat aceasta excursie au fost: Barajul de la Siriu; Ansamblul bisericii Sf Imparati Constantin si Elena din localitatea Nehoiu, Mocanita de la Covasna; Planul Inclinat de la Comandau, Rezervatia de zimbrii de la Vama Buzaului si Casacadele Urlatoarele de la Vama Buzaului.

Asadar am plecat pe Valea Buzaului pe drumul national Buzau Brasov si prima oprire am facut-o la Barajul de la Siriu. http://www.turismbuzau.ro/ghid-atractii-obiective-turistice-baraj-lac-siriu-buzau.html

panorama baraj siriu

De la Siriu am continuat drumul pana la Crasna, Sita Buzaului si inainte de Intorsura Buzaului am luat-o pe drumul 121 A spre Sf Gheorghe, prin localitatea Valea Mare, Borosneu Mare, ne-am intersectat cu drumul 13 E si am mers spre Covasna. La inceput drumul este asfaltat, dar cu gauri, dupa care se face un drum de macadan, ca mai apoi din localitatea Valea Mare drumul sa mearga prin padure pana la asfalt in drumul 13E.

Peisajul este superb, dealurile sunt de un verde crud ca si cum ar fi primavara, capitele de fan presarate pe aceste dealuri, padurea care incepe sa se coloreze in culorile toamnei, intr-un cuvant un peisaj deosebit. La capatul drumului ne astepta surpriza, statiunea Covasna cu vestitele ape minerale la care ai acces chiar in curtile localnicilor si cu celebra mocanita.

Mocanita de la Covasna. La inceput mocanita era folosita pentru transportul bustenilor din padure si apoi a oamenilor. Linia pe care circula este o linie de tren cu ecartament ingust (aproximativ 50 cm distanta intre sine).

Trebuie precizat ca exista trei tipuri de cale ferata: cu ecartament ingust (care se gaseste numai in zonele de munte doar ca obiect de muzeu), ecartament mediu (calea ferata pe care merg trenurile la noi si in Europa) si ecartamentul larg care se gaseste in Rusia si tarile ex sovietice).

Imi doream mult sa ma plimb cu mocanita si sincer nu auzisem decat de mocanita de la Maramures. Abia saptamana trecuta am auzit de mocanita de la Covasna. Aceasta mocanita conform sit-ului www.cfi.ro circula in fiecare vineri, sambata, duminica in perioada 10.05.2013 – 06.10.2013 si locomotiva este o locomotiva Diesel. Ceea ce o face insa speciala este o locomotiva cu aburi de la anul 1911 care este scoasa doar in perioada sarbatorilor de Paste si de zilele statiunii Covasna care anul acesta au avut loc pe 06 – 08.09.2013. Pretul este de 10 Ron pentru adulti si 8 Ron  pentru copii la locomotiva cu aburi.

Statia de plecare a mocanitei este din fata Spitalului de Cardiologie din Covasna si hotelul Clermont.

hotel clermont

Calatoria dureaza aproximativ 40 minute dus intors cu o pauza de 10 minute pana schimba locomotiva, timp in care se poate merge imediat la Planul Inclinat.

Planul inclinat.Planul inclinat este o portiune din calea ferata ingusta Covasna – Comandau. Astazi acesta nu mai este functional datorita faptului ca a fost lasat in paragina de autoritati asa cum se intampla in tara noastra cu multe zone si monumente istorice. Este unic in lume si pana nu de mult era functional. Aici se folosea forta gravitationala pentru a cobori vsi urca agoanele incarcate cu lemn, care cand  ajungeau la baza planului erau trase apoi cu caii si legati la locomotiva.Pentru detalii http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/un-unicat-tehnic-distrus-nepasare-planul-inclinat-comandau

DSCF7607 DSCF7608 DSCF7609 DSCF7610

„Lungimea căii de rulare: 1236 m. Diferenţa de nivel: 327 m. Altitudinea staţiei de bază: 686 m. Altitudinea punctului de încrucişare: 853 m. Altitudinea staţiei de vârf: 1013 m. Lungimea platformelor: 6 m. Lăţimea platformelor: 3 m. Ecartamentul căii de rulare: 1435 mm. Declivitatea liniei: 280 mm/m. Grosimea cablului de tracţiune: 28 mm.”

P. S. In episodul urmator vom continua calatoria noastra si cu celelalte locuri frumoase pe care le-am vizitat.

M-am mutat la noua adresa www.peregrinprinlume.com

Anunțuri

Responses

1. […] Mocanita de la Covasna si Planul Inclinat de la Comandau – ep 1 […]

Apreciază

2. […] https://peregrinprinlume.com/2013/09/09/mocanita-de-la-covasna-si-planul-inclinat-de-la-comandau-ep-1… […]

3. […] https://peregrinprinlume.com/2013/09/09/mocanita-de-la-covasna-si-planul-inclinat-de-la-comandau-ep-1… […]

4. Superb! O expeditie de vis! nu stiam de mocanita de la Covasna 😦

Apreciază

• Nici eu nu am stiut de existenta ei pana nu am ajuns acolo, asa ca aveti timpul sa o vizitati. Multumesc pentru apreciere. Cu resepct!